4 Technieken - Overwin de angst om met anderen te praten.

Angstproblemen komen helaas vaak voor, maar met wat training kunnen deze angsten gelukkig verminderd worden!

De angst om met mensen te praten wordt veelal als grote last ervaren. Zeker omdat een groot deel van de bevolking een levensstijl heeft waarbij interactie met anderen is vereist.


Deze angst is een groot nadeel dat vrijwel elke dag ervaren wordt, aangezien bijna elk gesprek met iemand die je niet zo goed kent, hoe alledaags ook, kan leiden tot stress. Erkennen dat je kampt met angstgevoelens, betekent echter niet meteen dat je het ook op kunt lossen.



Helaas zijn er geen magische recepten die de angst van de ene op de andere dag kunnen laten verdwijnen. Maar er is ook goed nieuws! Er zijn namelijk verschillende technieken die gericht zijn op het overwinnen van de angst om met andere mensen te praten.




Hoe de angst om met mensen te praten overwinnen?

Om de volgende stappen beter te begrijpen is het van belang om te weten dat je jezelf niet moet gaan kwellen. Het is verstandig om in gedachte te houden dat praten met anderen altijd kan zorgen voor een bepaalde onzekerheid.


Laten we eens naar de 4 stappen kijken om angst te reduceren. Om de resultaten op te merken, is het aan te raden om ze dagelijks toe te passen. Verwacht geen spetterende resultaten vanaf de eerste uren; Het duurt meestal enkele dagen om de voordelen op te merken!



Wil je liever kijken dan lezen?


1. Werk aan je zelfbeeld

Een van de componenten die in deze klasse van angstproblemen een rol spelen, is zelfrespect. In het bijzonder problemen met het gevoel van eigenwaarde. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat iemand die zich onzeker voelt in een gesprek met iemand, denkt dat hij minder waard is dan de ander, of dat hij in het algemeen minder vaardig is.

Maar.. de overtuiging is dat je minder gesprekswaarde hebt; dat de eigen woorden niet hetzelfde vloeien. Of dat de inhoud van wat jij te vertellen hebt niet zo interessant is als die van je gesprekspartner. Dit idee wordt vervolgens een self-fulfilling prophecy. (Dat betekent dat een voorspelling die je maakt direct of indirect leidt tot het uitkomen van die voorspelling.) Het zal je dan ook niets verbazen dat het resultaat leidt tot slechte spraak of ongemakkelijkheid.



De populaire cursus Blijvend Zelfvertrouwen stelt je in staat een sterk, gezond en blijvend zelfvertrouwen op te bouwen.



2. Waar ligt jou kracht?

Het is belangrijk om je te concentreren op de sterke punten die je hebt bij het aangaan van een dagelijks gesprek. Om dit te doen, hoef je je niet te concentreren op ervaring of het vermogen om vloeiend met vreemden te praten, aangezien het duidelijk is dat je die kwaliteit op dit moment niet hebt; maar we kunnen kijken naar wat ons in staat stelt om interessante inhoud aan een gesprek bij te dragen.

Misschien heb je een interessante studie gedaan of heb je veel ervaring op een gebied dat boeiend is. Het kan ook zijn dat je door je leeftijd veel levenservaring hebt, Of misschien ben je wel een nieuwsgierig persoon en heb je jezelf al zoveel vragen gesteld. Vragen waar anderen nog niet eens aan gedacht hebben!



De meerderheid van alle gesprekken heeft overigens niet veel inhoud

Probeer je maar eens goed te concentreren op je gesprekspartner. Je zult dan zien dat de meeste zinnen zijn gericht op het tonen van respect en belangstelling voor de ander. Vaak bestaat een gesprekje uit niets meer dan het uiten van vriendelijkheid.



3. Onthoud geen zinnen, vraag

Het onthouden van zinnen die je in een gesprek kunt gebruiken, is een valstrik. Een slechte poging om je angst om met mensen te praten te laten verdwijnen. Het tegenovergestelde wordt juist bereikt. Waarom? Dat komt omdat je meer cognitief veeleisende taken toevoegt aan je gesprek. Zo moet je nóg meer rekening houden met je innerlijke dialogen. Gevolg? Je bent afgeleid en maakt sneller fouten.

Het kan helpen als je al een zekere spreekvaardigheid hebt in gesprekken, maar niet in het begin. CommunicatieSucces is trouwens een leerzaam e-book die ik iedereen aanraadt. Kijk vooral eventjes naar alles wat je zult leren! De tips en de inzichten zijn zowel toe te passen op je privé-leven als op het werk.

Nog enkele tips:

  • concentreer je op je gesprekspartner

  • luister aandachtig

  • reageer op hetgeen dat jij interessant vindt

  • denk niet teveel na, go with the flow

  • adem rustig vanuit je buik



4. Leer afstand te nemen

Zoals we hebben gezien, hebben veel gesprekken een bepaald patroon en een voorspelbare kant. In veel gevallen kan wat iemand zegt in 5 of 6 interventies al worden voorspeld vanaf de eerste interventie, en alles wat daarna komt, zijn kwalificaties. Een deel van je angst/stress zou verminderen als je constant in gedachte houdt dat een echt gesprek heel anders is dan wat er bijvoorbeeld in romans of films voorkomt. Blijf dus goed observeren. Zo kom je erachter dat de meeste gesprekken slechts opstapelingen zijn van vriendelijkheid.



Aanbevolen online trainingen en e-books;


Onthoud dat er maar één zeer kwetsbare barieerre is: angst. Als dat verdwijnt, wordt alles automatischer veel vloeiender.



Tekst: Tamara van de Laar Coach & Relatietherapeut www.venci.nl


Jouw verhaal ook op de website of heb je andere vragen?

Neem Gerust Contact Op!

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl