Communicatieregels voor liefdesrelaties - 10 tips

Hieronder enkele basisregels om een ​​goede communicatiestijl in onze relaties te behouden.

Een van de meest voorkomende problemen in mijn praktijk als het gaat om relatietherapie is een slechte communicatie. Voor een stel is het vaak moeilijk om te ontdekken wat er precies niet goed gaat en wat ze kunnen doen om elkaar beter te begrijpen.


Desondanks zijn er enkele basisregels voor communicatie die, naast relatietherapie, als basis kunnen dienen voor het bevorderen van een goede communicatie.


Door deze communicatierichtlijnen te volgen, kan het leven als stel gemakkelijker worden en wordt de band niet verzwakt.



Bekijk je liever een video over de 10 tips om je communicatie te verbeteren?


1. Praat over het probleem

Probeer verschillende onderwerpen niet te "mixen", vooral niet in discussies. Dit kan betekenen dat jullie het onderwerp waarover jullie wilden praten niet oplossen, en eindigen met een hoop frustraties.



2. Blijf positief en realistisch

Wanneer we het hebben over het gedrag van de ander, moet je proberen termen te vermijden als: "niets", "altijd", "nooit", "alles" ... en uitdrukkingen als: "je bent altijd hetzelfde", "je doet alles verkeerd ”, enz. Behalve dat ze behoorlijk pijnlijk zijn, is het zeer waarschijnlijk dat het inderdaad ALTIJD zo is en dat je niet objectief bent.

Kortom, generaliseer niet.



3. Respect

Wees niet respectloos (beledig of schreeuw niet, beheers non-verbale taal ...). Bedenk hoeveel pijn het zou doen als je partner het zou doen, het is de basis van communicatie.

Dit punt is essentieel en als het niet lukt, is het erg moeilijk voor jullie om de rest van de aspecten te vervullen of om aan de relatie te werken.



4. Heb een positieve instelling

Naast positieve taal is een positieve houding belangrijk. Pessimistisch zijn en een neergeslagen houding hebben, is niet de beste manier om oplossingen te vinden als er een probleem is.



5. Markeer het goede

Probeer in te blijven zien wat je leuk vindt aan je partner. Als jullie elkaar alleen de negatieve aspecten delen, zijn jullie niet realistisch en kun je de prikkelbaarheid en defensieve houding van de ander juist aanmoedigen.



6. Oefen actief luisteren

Laat de ander spreken en luister vooral naar hem/haar, probeer je in je partner in te leven en hem/haar écht te begrijpen. Onderbreek elkaar ook niet, heb respect voor je partner.



7. Zet in op duidelijkheid

Probeer jezelf duidelijk uit te drukken. Vermijd "Ik zeg dit maar ik wil iets anders zeggen", of "Ik zeg ja, maar ik hoop dat mijn partner ziet dat ik nee bedoel." Tenzij je partner een waarzegger is, zal het moeilijk zijn om te begrijpen wat je bedoelt.



8. Neem niet voor lief wat de ander denkt of wil

We moeten geloven wat onze partner ons vertelt. Ga dus niet zelf conclusies trekken en dingen invullen voor de ander. Bijvoorbeeld: als je partner je zegt: "Ik zou graag met je mee willen gaan", moeten we niet interpreteren "dat zegt hij alleen maar, hij wil liever thuis blijven!"



9. Druk motivaties uit

Om gedragsveranderingen vragen: wees specifiek en druk uit hoe JIJ je voelt en wat JIJ wilt bereiken. Bijvoorbeeld: "Ik zou graag willen dat je me laat weten of je later dan twaalf uur aankomt, als je dat niet doet, maak ik me zorgen, is dat oké?" en niet: ''Laat me weten als je later dan 12 uur aankomt!''



10. Vermijd JA-MAARS

Als we kritiek krijgen of er wordt ons gevraagd of we ons gedrag kunnen veranderen, is het belangrijk om niet te vervallen in de 'en jij meer', 'ik heb dit gedaan maar jij deed dat ook' ... het is een defensieve houding en daarom zou verandering juist niet gerealiseerd worden.

We moeten beoordelen of we het kunnen en willen veranderen, uitleggen waarom we het doen, etc. Maar het doel zou niet moeten zijn om tegen de ander te "vechten" en te kijken wie meer fouten maakt. Dat zou een eeuwig en destructief gesprek kunnen zijn.



Ten slotte Ik weet hoe moeilijk het is om deze tips in de praktijk te brengen. Probeer ze dagelijks te oefenen en aarzel niet om naar relatietherapie te gaan als je denkt dat je je relatie kan verbeteren op het gebeid van communicatie (of een ander gebied) Je therapeut zal je door het proces begeleiden.




Aanbevolen online trainingen/boeken om je zelfkennis te vergroten:

  • Boek - Houd me vast Een bestseller voor stellen die aan hun relatie willen werken. In Houd me vast maakt Sue Johnson de lezer deelgenoot van haar baanbrekende en buitengewoon succesvolle programma voor het creëren van hechte en veilige relaties.

  • Boek - Relaties Hoe Doe Je Dat? Dit boek laat zien hoe relaties zich ontwikkelen en hoe de situatie waarin je bent opgegroeid, daar invloed op heeft. Het boek helpt je om je eigen gedrag en dat van je partner te begrijpen en leert je om negatieve patronen te doorbreken.

  • Boek - Basisprincipes van communicatie Slechte communicatie is volkomen onnodig, want iedereen kan goed leren communiceren. De auteurs laten je zien wat er fout kan gaan en hoe je deze fouten herkent; ook leggen zij uit hoe je deze fouten kunt voorkomen.

  • Cursus Relatie Verbeten van: mij! Deze e-cursus is zorgvuldig in elkaar gezet, vol tips, adviezen, een compleet werkboek en enkele leerzame video's. Alles om jullie relatieproblemen op te lossen en jullie relatie écht een boost te geven!




Vragen/Opmerking/1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!

Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut

www.venci.nl


Jouw verhaal ook op de website of heb je andere vragen?

Neem Gerust Contact Op!

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl