Depressief na een break-up. Symptomen, Oorzaken & wat nu?

Het einde van een relatie veroorzaakt veel pijn, tot het punt dat mensen uiteenvallen en met depressieve klachten naar de huisarts gaan..

Liefde en relaties kunnen, zoals we allemaal zullen weten, complex zijn. Het komt geregeld voor dat dingen meer dan eens niet zullen lukken. De kans dat de relatie uiteindelijk beëindigd wordt is tegenwoordig vrij groot.



Het einde van een relatie veroorzaakt dus veel pijn, tot het punt dat mensen uiteenvallen en met depressieve klachten naar de huisarts gaan. Maar, hoewel de ervaring duidelijk niet fijn is en vergelijkbare symptomen vaak voorkomen... ligt er wel écht een depressie op de loer na een break-up? Kan om deze reden een depressie ontstaan? En, hoe probeer je het te bestrijden?



Symptomen Depressie

Voordat we ingaan op de mogelijke affectieve reacties die kunnen optreden na een liefdesbreuk, is het de moeite waard om eerst te kijken waar we het over hebben als we het hebben over depressie. Dit is nodig, aangezien vele reacties of zelfs stemmingen waarin verdriet aanwezig is, uitgesproken worden als 'ik ben depri.' Terwijl het misschien niet voldoet aan de criteria van een depressie. Tijdens deze fantastische Online Training 'Nooit meer Zorgen of Stress' leer je weer ontspannen en positief te leven.


Een van de meest voorkomende psychische stoornissen wereldwijd wordt zware depressie genoemd. Depressie wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een droevige stemming en / of het gebrek aan het vermogen om bevrediging of plezier waar te nemen, zelfs van activiteiten die we voorheen heel erg leuk vonden.

Naast deze symptomen, de aanwezigheid van een sterke hopeloosheid ten aanzien van de toekomst:


  • een gevoel van schuld en waardeloosheid (die zelfs waanvoorstellingen kunnen worden)

  • extreme passiviteit

  • slaapproblemen

  • verlies van eetlust

  • verminderde energie

  • neiging tot isolement

  • fysieke en mentale vertraging

  • concentratieproblemen

  • psychomotorische opwinding

  • gedachten over dood en zelfmoord


Deze symptomen, en vooral de eerste twee, zijn gedurende het grootste deel van de dag en bijna elke dag gedurende minstens twee weken aanwezig en kunnen niet het gevolg zijn van drugs of alcohol gebruik of andere stoornissen zoals de aanwezigheid van psychotische problemen.

Een deel van deze symptomen kan optreden als reactie op specifieke situaties, met name verdriet, concentratieproblemen of gewichtsverlies, eetlust en slaap. Maar over het algemeen worden ze niet als onderdeel van een zware depressie beschouwd, tenzij ze de normale reactie op het verlies dat ermee gepaard gaat, in dit geval de beëindiging van de relatie, overtreffen.




Uit elkaar..

Een romantische relatiebreuk is een ervaring die pijnlijk is en zelfs traumatisch kan zijn, afhankelijk van de omstandigheden eromheen. Zeker als slechts een van de twee de relatie wilt beëindigen. En hoewel de situatie meestal erg pijnlijk is voor de persoon die achterblijft, kan het ook moeilijk zijn voor degene die vertrekt. In de meeste gevallen veroorzaakt het veel verdriet, lijden en twijfels, evenals een verlies van verlangen om dingen te doen en een verhoogde neiging om zichzelf te isoleren.


Nu moet in gedachten worden gehouden dat er geen "breakdowndepressie" is als diagnostisch label. Maar wel depressies na bepaalde gebeurtenissen, en een romantische breuk een trigger kan worden voor een ernstige depressie. In de meeste gevallen ervaren we dit als een rouwproces.


Net als rouwen..

Dat wil zeggen, voor het grootste deel worden we geconfronteerd met verlies, We verliezen iets wat voor ons belangrijk was. En dit verdriet accepteren kan lang duren. We zullen, net als bij een rouwproces, verschillende fases doorlopen.

We zullen (over het algemeen!) eerst in een fase van ontkenning komen, waarin we geen enkele emotionele reactie op de breuk ervaren omdat we het niet zomaar als iets echts hebben verwerkt.

Later kan er een fase van woede ontstaan ​​die voortkomt uit frustratie, waarin woede en verwijten naar zichzelf of naar de andere persoon kunnen verschijnen (denk maar eens aan al die mensen die het elkaar zo moeilijk gaan maken,) en het kan zelfs naar de rest van de wereld worden gericht, ook al heeft het niets met de situatie te maken.

Er kan een fase van onderhandeling optreden. We zoeken dan naar alternatieven of blijven maar nadenken hoe het anders had kunnen zijn. Sommigen proberen de ander te veranderen, of vertonen zelf ineens heel ander gedrag.


Daarna zou de depressieve fase komen, die we het vaakst uitdrukken. In deze fase kunnen we verdriet ervaren, gebrek aan verlangen om dingen te doen, vermoeidheid en apathie, negatieve gedachten en/of een gebrek aan eetlust en slaapproblemen.

Ten slotte zou de laatste fase die van acceptatie zijn: daarin accepteren we langzaamaan dat we ons leven zullen moeten leiden zonder de ander. Na verloop van tijd neemt de pijn af en daarmee worden de energieën hersteld en is de break-up overwonnen.




Depressie na het beëindigen van je relatie?

Hoewel we, zoals we in de meeste gevallen hebben gezegd, geconfronteerd worden met een normatief rouwproces, typerend voor het verlies van het soort relatie dat we met die persoon hadden, is de waarheid dat we soms een echte depressie kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt wanneer het rouwproces niet stopt, en degenen die eraan lijden de acceptatiefase niet kunnen bereiken. Dit brengt een hoop ongemak met zich mee.


Cognitieve verstoringen in stand houden zijn, zoals we allemaal wel weten, kunst voor onze fysieke en mentale gezondheid. We:


  • hebben geen realistisch beeld van onszelf

  • of op de wereld en de toekomst

  • kampen met gevoelens van waardeloosheid

  • onvermogen om beslissingen te nemen

  • kunnen dagelijkse bezigheden niet uitvoeren

  • we isoleren onszelf van de buitenwereld

  • grijpen sneller naar verdovende middelen



Hoewel veel van deze veranderingen ook optreden tijdens rouw, verdwijnen deze symptomen bij depressie niet. Ze blijven bestaan.




Wat te doen? Richtlijnen om verdriet te overwinnen

Het overwinnen van de pijn van break-up is een proces en moet worden gerespecteerd. Toch kunnen we verschillende strategieën toepassen om te voorkomen dat de pijn chronisch wordt of dat het verdriet verandert in een depressie.



Probeer leuke activiteiten te doen

Als we verdrietig of depressief zijn, is het normaal dat we minder zin hebben om dingen te gaan doen. We moeten we onszelf dwingen om op zoek te gaan naar leuke bezigheden. Zo nodig iets eenvoudigs als een wandeling maken. We kunnen ook proberen om nieuwe activiteiten en plaatsen te verkennen en te ontdekken. Dat de ander niet in ons leven is, betekent niet dat we er niet van kunnen genieten. De online training 'Genieten van het leven' geeft je praktische oefeningen en waardevolle inzichten om je direct goed te voelen.


Blijf niet alleen

Een ander veel voorkomend element wanneer we verdrietig of depressief zijn, is de neiging om onszelf te isoleren of alleen te willen zijn. De waarheid is dat dit behoorlijk schadelijk kan zijn, omdat dat het gevoel van verlatenheid en eenzaamheid in stand houdt. Het is veel beter om op de mensen om je heen te leunen. Het is ook belangrijk om onze gevoelens, twijfels en angsten te kunnen luchten en uiten/


Eet en slaap

Gebrek aan slaap en voldoende voedingsstoffen maakt herstel veel moeilijker, zowel bij depressie als gevolg van emotionele instorting als bij elke andere psychologische verandering van de stemming. Zelfs als we geen eetlust hebben, moeten we proberen onszelf te dwingen om op een gezonde en evenwichtige manier te eten. Deze 3 Weekse Detox is meteen een goede start naar een gezondere levensstijl. Je zult het verschil écht merken! Als het om slapen gaat, is het raadzaam om genoeg uren te pakken. Het beoefenen van ontspanningstechnieken wordt ook aanbevolen.


Waardeer jezelf

Wanneer een relatie verbroken wordt, kunnen er verschillende soorten overtuigingen en gedachten ontstaan. Het is raadzaam om te proberen ze objectief te beoordelen, zonder ze te evalueren en zonder ze te beoordelen. Soms hebben we buitensporige en onrealistische zelfvereisten of eisen.


Vermijd de pijn niet

Een veelgemaakte fout die we in dit soort situaties maken, is dat we de pijn die we voelen, vaak actief proberen te vermijden.

Hoewel afleiding op bepaalde momenten nuttig kan zijn, is de waarheid dat het eigenlijk veel efficiënter is om de pijn te doorvoelen op een manier dat de situatie zowel cognitief als emotioneel kan worden verwerkt.


Doe aan sport

Sport is super gezond! En ook nuttig bij het helpen bestrijden van psychische symptomen. Een nuttige strategie zou zijn om te proberen het niveau van lichaamsbeweging dat we doen te verhogen, iets dat op de lange termijn een toename van geluksstofjes in de hersenen genereert die ons kan helpen er weer bovenop te komen.


Zoek professionele hulp

Hoewel verdriet in het algemeen geen professionele behandeling vereist, kan het nodig zijn om hulp te zoeken bij een hulpverlener als het lang aanhoudt en vooral als het een depressie wordt.


Aanbevolen online trainingen n.a.v. dit artikel:

  • Nooit meer Zorgen of Stress Leer je weer ontspannen en positief te leven. Ontdek meer vertrouwen, meer optimisme en meer plezier.

  • Genieten van het Leven Praktische oefeningen en waardevolle inzichten om je girect goed te voelen

  • Blijvend Zelfvertrouwen Stelt je in staat een Sterk, Gezond en Blijvend Zelfvertrouwen te bouwen. Stop met twijfel en afhankelijkheid.



Het kan nuttig zijn om een ​​of andere vorm van therapie of psychologische behandeling te volgen waarin onder meer wordt gewerkt aan aspecten als zelfrespect, het beoefenen van prettige activiteiten of het aanpassen van cognitieve vooroordelen en disfunctionele overtuigingen.


* Martell, C. et al.(2010). Behavioral activation for depression. The Guilford Press.

* Weissman, M., Markowitz, J. y Klerman, G. (2000). Comprehensive Guide to Interpersonal Psychotherapy. Basic Books.



Tekst: Tamara van de Laar Coach & Relatietherapeut

Jouw verhaal ook op de website of heb je andere vragen?

Neem Gerust Contact Op!

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl