Omgaan met eenzaamheid tijdens de lockdown

Gisteren kregen we het nieuws: een vergaande lockdown. Daarom deel ik vandaag enkele tips voor het omgaan met eenzaamheid tijdens quarantaine.

Als een introvert persoon kan ik goed omgaan met de gedwongen opsluiting waarin de pandemie ons meegesleurd heeft, maar het is duidelijk dat het iedereen op een andere manier treft. Velen kampen in deze tijd met eenzaamheid. Daarom deel ik vandaag enkele tips.



🍀 Gerelateerd artikel: De 6 Soorten Eenzaamheid, Plus de Oorzaken & Kenmerken.



Van de viruscrisis tot de crisis van eenzaamheid

Elk teken van gebrek aan sociale interactie wordt een oorzaak van sterk ongemak als het lang aanhoudt. We zijn nu eenmaal sociale dieren. De lockdown heeft ertoe geleid dat miljoenen mensen meer thuis zaten en minder sociale interactie hadden. En dit is genoeg voor velen om zich erg slecht te voelen.


Tips voor het omgaan met eenzaamheid tijdens opsluiting

Er zijn altijd individuele verschillen en het is duidelijk dat iedereen anders is, maar over het algemeen zijn er verschillende richtlijnen die gewoonlijk helpen om het gevoel van eenzaamheid dat wordt veroorzaakt door een quarantaine of een andere soortgelijke situatie te beheersen.



1. Bedenk een routine

Tijdens de lockdown is het gemakkelijk om in ongeorganiseerde schema's te vervallen en daarmee loop je het risico de kansen die je hebt om met anderen te praten (bellen aan de telefoon, videogesprekken, etc.) buiten beschouwing te laten. Daarom kan het volgen van een goede routine goed uitpakken. Als taken zijn gedaan heb je meer ruimte in je hoofd om je relaties te onderhouden.



2. Spreek je gevoel uit

Een crisis als deze creëert een context waarin het normaal is om de emotionele steun van anderen nodig te hebben. Daarom is het verstandig om jezelf openlijk te uiten. Vrienden en familie zijn er in het algemeen om je te helpen en vaak doen zij dit ook graag. Bedenk je eens hoe jij het zou vinden als een dierbare met je wilt bellen omdat hij/zij zich eenzaam voelt. Als het goed is vind je dit alles behalve vervelend zijn. Andersom is dat dus ook!



3. Bedenk wat het internet kan bieden

Naast het versterken van de banden met mensen die je al kent, maakt het internet het mogelijk om meer mensen te ontmoeten. Daar heb je het voordeel dat het gemakkelijk is om mensen te vinden die dezelfde interesses hebben. Naast forums en andere soorten online gemeenschappen waar je elkaar kunt ontmoeten, is het een leuke manier om goede gesprekken te voeren en zelfs vriendschappen te sluiten.



👉🏼 Gerelateerd artikel: Hoe Voel je je Psychisch Goed?



4. Wees voorzichtig

Gezond blijven is een indirecte manier om voor ons emotionele evenwicht te zorgen. Als we niet genoeg slapen, slecht eten of niet bewegen, kunnen er op de een of andere manier psychische problemen optreden, en het gevoel van eenzaamheid kan er daar een van zijn. Probeer daarom iedere dag even een wandelingetje te maken en eet zo veel mogelijk gezond.



5. Bedenk een hobby

Een bezigheid waar je helemaal in op kunt gaan verbetert je leven! Hobby's stellen je in staat jezelf te ontstressen terwijl je mentaal productief blijft. Het hebben van hobby's bevordert een betere gezondheid en kan gevoelens van eenzaamheid en depressie verminderen.


Heb jij professionele ondersteuning nodig om gevoelens van eenzaamheid te beheersen? Dan nodig ik je uit voor een gratis intakegesprek van 30 min. Kijk op www.venci.nl.



Aanbevolen online trainingen/boeken n.a.v. dit artikel

Vragen of 1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!

Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut

www.venci.nl


Tamara van de Laar
Coach & Relatietherapeut

info@venci.nl  |  www.venci.nl  |  @online.zelfhulp

Contactformulier

  • Facebook
  • Black LinkedIn Icon
  • Instagram
  • Youtube Zelfhulp

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl