Gelukkig zijn met jezelf; 7 nuttige tips

Tips om blij te worden met wie je werkelijk bent en niet geobsedeerd te raken door het onmogelijke.

Geluk is een terugkerend thema in het dagelijks leven. Velen denken dat het nodig is om op zoek te gaan naar geluk. Zoals het ontdekken van nieuwe plekken, verre reizen maken of mooie spullen kopen.


Maar, de vragen die we onszelf moeten stellen zijn: waar wordt ik werkelijk gelukkig van? Hoe moet ik mijn leven inrichten om het te vinden? Wellicht ligt het antwoord meer voor de hand dan we denken. Misschien wel daar waar we in eerste instantie niet over nadachten.



In dit artikel zullen we enkele nuttige tips uiteenzetten om te stoppen met zoeken. We zullen zien hoe we gelukkig kunnen zijn zonder speciale spullen aan te schaffen of uren lang in het vliegtuig te moeten zitten om de meest spectaculaire bestemmen te ontdekken.


Geluk kan op verschillende manieren worden gezien; het is een subjectieve kwestie, en het hangt grotendeels af van je persoonlijkheid, van de manier waarop we geluk interpreteren.



Dus.. hoe kun je blij zijn met jezelf?

We kunnen het erover eens zijn dat geluk ontstaat wanneer we activiteiten uitvoeren die een gevoel van voldoening opwekken, of wanneer we een beloning krijgen (materieel of niet.) En wanneer we momenten delen met onze dierbaren, onze favoriete sport beoefenen of naar ons lievelingsmuziek luisteren. Dit zijn allemaal dingen die een onbeschrijfelijk gevoel van geluk kunnen opwekken. Dit komt omdat deze bezigheden ervoor zorgen dat onze hersenen stofjes aanmaken die verantwoordelijk zijn voor het geven van die sensaties. De zogenaamde gelukshormonen (endorfine, serotonine, dopamine en oxytocine).


Wanneer we ons gelukkig voelen, wordt ons beloningssysteem geactiveerd zodat we meer van dat geluk zoeken door middel van dezelfde activiteiten. Het is dus duidelijk dat geluk in grote mate afhangt van het specifieke beloningssysteem van elke persoon, van hoe we het hebben "geconfigureerd".


Laten we nu eens kijken naar enkele aanbevelingen om een ​​vol en gelukkig leven te leiden, zonder de noodzaak om omringd te zijn door materiële dingen of om bijvoorbeeld de meest populaire van de groep te zijn (elementen die buiten onze controle liggen.)




BEKIJK JE LIEVER EEN VIDEO?




1. Weet wat je motiveert

Als we erkennen wat onze ware verlangens zijn, zullen we minder snel verstrikt raken in het zoeken naar geluk op de verkeerde plaatsen. Het is belangrijk om de tijd te nemen en te onderzoeken waar we onze tijd écht aan willen besteden.


2. Bepaal kalm je doelen

Dit verwijst naar het feit dat je voorzichtig moet zijn. Het is niet nodig om je doelen zo snel mogelijk te bereiken. Bedenk dat goede dingen tijd kosten, en het beste is dat je leert genieten van de weg er naar toe! Op die manier zul je veel gelukkiger zijn. Het bijzondere e-book 'De Sleutels van Geluk en Succes' is overigens een echte aanrader! Het boek zit namelijk vol effectieve methoden en inzichten om je passie te volgen, je doelen te bereiken én je goed te voelen. Kort en krachtig, praktisch en waardevol!



3. Houd van jezelf

Genegenheid is een natuurlijke bron van geluk, en soms besteden we te veel tijd aan het zoeken ernaar. Bijvoorbeeld bij andere mensen. Hoe eerder we beseffen dat wij het belangrijkste zijn in ons leven, hoe dichter we bij gelukkig zijn. Daarom is het van belang een goed gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.



Je hoeft van veel mensen geen applaus en genegenheid te ontvangen als je weet wat je waard bent!




4. Vind het geluk in jezelf

Zoals ik al eerder zei, hoef je geluk niet ergens anders te zoeken. Als je je leven op de juiste manier inricht, kun je ervoor zorgen dat geluk er gewoon is, in jezelf; je hoeft je alleen maar te concentreren op het zien ervan.


Ons geluk ligt in onszelf, in de dingen die we leuk vinden, in het genieten van de goede momenten gericht op het hier en nu, het vermijden van piekeren, en het tobben over het verleden en de toekomst.

De kunst is om gelukkig te zijn in het heden en irrationele obsessies te vermijden.



Als je je gedachten beheerst, bepaal je je geluk.




5. Ontdek je dromen

Dromen zijn gedachten die we willen bereiken. We hebben de wens om ze te vervullen.

Hoe meer we ons concentreren op de dingen die we zelf kunnen doen, en hoe meer we proberen te voorkomen dat ons geluk in de handen van derden ligt, hoe meer we ons op ons gemak voelen. Je geluk hangt puur en alleen van jezelf af. (uiteraard spreek ik hier niet over mensen die kampen met psychische stoornissen.)



6. Maak de laatste gedachte van de dag positief

Denk, voordat je gaat slapen, aan ten minste drie positieve gebeurtenissen van je dag. Deze gewoonte zal je helpen je geest te configureren en ervoor te zorgen dat het de neiging heeft om prioriteit te geven aan de positieve dingen in plaats van de negatieve.

In eerste instantie doe je het heel bewust, maar later wordt het zien van dingen vanuit het positieve een intrinsiek onderdeel van je persoonlijkheid.



7. Zorg ervoor dat je doelen haalbaar zijn

Dit punt is van groot belang voor ons geluk; Als we doelen stellen die ronduit onbereikbaar zijn, straffen we onszelf als het ware. Onbereikbare doelen triggeren stress, angst en onzekerheid. Maak dus een objectieve evaluatie van de haalbaarheid van je doelen. Op die manier is de kans groter dat we ze kunnen bereiken. Uiteraard verminderen we hiermee een hoop frustratie!



Aanbevolen boeken/online trainingen n.a.v. dit artikel:

  • Nooit meer Zorgen of Stress Leer je weer ontspannen en positief te leven. Ontdek meer vertrouwen, meer optimisme en meer plezier.

  • Genieten van het Leven Praktische oefeningen en waardevolle inzichten om je direct goed te voelen

  • De Sleutel van Geluk en Succes Effectieve methoden en inzichten om je passie te volgen, je doelen te bereiken en je goed te voelen. Kort en krachtig, praktisch en waardevol!




Tekst: Tamara van de Laar Coach & Relatietherapeut

www.venci.nl




* Bono, J. E.; Judge, T. A. (2003). Core self-evaluations: A review of the trait and its role in job satisfaction and job performance. European Journal of Personality.

* Johnson, E.A.; O'Brien, K.A. (2013). Self-compassion soothes the savage ego-threat system: Effects on negative affect, shame, rumination, & depressive symptoms. Journal of Social and Clinical Psychology.

Jouw verhaal ook op de website of heb je andere vragen?

Neem Gerust Contact Op!

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl