Laag zelfbeeld? Als jijzelf je ergste vijand wordt

Veel mensen in mijn praktijk, maar ook daarbuiten, hebben last van de effecten van een laag zelfbeeld. Gelukkig kun je hier iets aan doen!

Eigenwaarde is een van de belangrijkste aspecten voor emotionele gezondheid. Het is de sleutel voor positieve relaties met de omgeving. Maar helaas heeft niet iedereen voldoende eigenwaarde. Veel mensen in mijn praktijk, maar ook daarbuiten, hebben last van de effecten van een laag zelfbeeld. Gelukkig kun je hier iets aan doen!




Onderaan deze pagina:

aanbevolen boeken/online trainingen over een laag zelfbeeld





De relatie tussen een laag zelfbeeld en emotioneel evenwicht

Een laag zelfbeeld is een vervelend probleem waarmee je kan worden geconfronteerd, omdat het een negatief effect kan hebben op verschillende gebieden van je leven. Kortom, een laag zelfbeeld veroorzaakt lijden en verhindert je vele doelen of verlangens te bereiken. Negatieve denkpatronen die samenhangen met een laag zelfbeeld (bijvoorbeeld denken dat alles wat je doet fout gaat) kunnen leiden tot ernstige psychische problemen, zoals depressie of angst.


Een laag zelfbeeld is verlammend en het maakt het moeilijk om nieuwe dingen uit te proberen of andere dagelijkse taken uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het het zoeken van een nieuwe baan of nieuwe hobby. Een laag zelfbeeld zorgt ervoor dat je niet het leven leidt waarna je verlangt en dit zorgt voor een hoop frustraties.



✅ Volg @online.zelfhulp op Instagram voor dagelijkse tips, wijsheid & zelfhulp!



Als jij je in zo'n situatie bevindt en uit deze negatieve spiraal wil komen, lukt dit alleen als je hard aan je zelfreflectie werkt. Gelukkig is dat goed mogelijk en zul je al snel merken dat je jezelf beter gaat voelen. In sommige gevallen zul je het niet alleen kunnen bereiken en is het nodig om een coach te zoeken die je de tools voor verandering beschikbaar stelt. Mocht je graag geholpen willen worden, dan nodig ik je uit voor een gratis eerste gesprek! Kijk eens op www.venci.nl.



De oorzaken van een laag zelfbeeld

De gedachten die je over jezelf hebt, lijken absolute realiteit, maar het zijn slechts meningen. Ze zijn gebaseerd op de ervaringen die je in het leven hebt gehad, en de boodschappen die deze ervaringen hebben bijgedragen, zodat je een beeld krijgt van wie je bent. Als je slechte ervaringen hebt gehad, is de beoordeling die je over jezelf hebt (waarschijnlijk) negatief. De cruciale ervaringen die deze negatieve of positieve overtuigingen over onszelf helpen vorm te geven, zullen misschien op jonge leeftijd al plaatsvinden.


Wat je hebt gezien, gevoeld en ervaren tijdens de kindertijd en de pubertijd, in je gezin, op school of op je sportclub, heeft een bepalende invloed op je gehad.


Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Gepest zijn

  • De zondebok zijn voor anderen in nood

  • Niet kunnen voldoen aan de verwachting van je ouders

  • Psychische problemen

  • Behandeld worden als het zwarte schaap

  • Geen onvoorwaardelijke liefde voelen van anderen

  • Desinteresse in jou als persoon



Naast bovenstaande oorzaken worden negatieve zelfevaluaties soms veroorzaakt door negatieve ervaringen. Bijvoorbeeld een scheiding van je ouders, gewelddadige relaties, aanhoudende stress of ziekte. Daarom is de relatie tussen psychische problemen en zelfrespect een realiteit.


Veel van de psychologische of emotionele problemen houden verband met een laag zelfbeeld. En aangezien eigenwaarde andere soorten problemen kan veroorzaken (depressie, eetstoornissen, verslavingen, angst, enz.), wil je liever actie ondernemen.





Wees niet langer je ergste vijand: strategieën om het gevoel van eigenwaarde te verbeteren! Een laag zelfbeeld hangt nauw samen met hoe je waarde hecht aan en reageert op dingen die gebeuren. Als je niet langer een van die mensen met een laag zelfbeeld wilt zijn, kun je deze tips volgen om niet langer je ergste vijand te zijn en je zelfrespect te verbeteren:



1. Laag zelfbeeld en doelen stellen

Je gefrustreerd voelen omdat je hele moeilijke doelen probeert te bereiken, bevordert een laag zelfbeeld. De reden is eenvoudiger dan het lijkt: als je vaak ziet dat je ondanks je inspanningen niet bereikt wat je wilde bereiken, dan voel je je kleiner dan de omgeving waarin je leeft. Ben dus voorzichtig bij het kiezen van je doelen en bedenk of ze écht bij jou passen en dat ze er niet zijn omdat je jezelf of anderen iets wilt bewijzen. Vraag jezelf dus af: wil ik dit bereiken vanuit mijn hart of vanuit mijn hoofd?



2. Laag zelfbeeld en jezelf met anderen vergelijken

Door jezelf met anderen te vergelijken, belandt je in een vicieuze cirkel; Als je eenmaal in die mentale competitie bent gekomen, is het moeilijk om te stoppen. De obsessie met het willen overtreffen van anderen is in staat om te voorkomen dat we genieten van onze prestaties zonder het gevoel te krijgen dat we 'onder' blijven staan ​​bij iemand die ons overtreft in een bepaald vermogen.



3. Laag zelfbeeld en je kwaliteiten

Een andere tip om meer zelfvertrouwen en een gezond eigenwaarde te ontwikkelen, is na te denken over je prestaties wanneer je er een bereikt hebt die voor jou zinvol was. Leg de focus dus op het positieve. Sta er écht eventjes bij stil.


Andere tips om het zelfbeeld te verbeteren

  • Behandel jezelf met liefde

  • Kijk op een positieve manier naar het leven

  • Oefen mindfulness

  • Gun jezelf de tijd

  • Beweeg voldoende

  • Lees boeken over assertiviteit


Als je merkt dat het ernstiger is en bovenstaande niet zo goed werkt, schakel dan hulp in en probeer je problemen zo snel mogelijk op te lossen. Je hoeft niet langer te lijden en jezelf te verstoppen! Kijk even op mijn website, ik help je graag. www.venci.nl




Aanbevolen boeken over een laag zelfbeeld

Dit boek biedt een methode om het negatieve denken te doorbreken. Stapsgewijs, en met behulp van oefeningen en opdrachten, leert de lezer een stevig en genuanceerd beeld van zichzelf op te bouwen.

Je negatieve gedachten en overtuigingen over jezelf zijn vaker dan je denkt de oorzaak van emotionele problemen en lichamelijke klachten. Als je leert om van jezelf te houden en jezelf en anderen te vergeven, zet je stappen om je leven ten goede te veranderen.




Vragen of 1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!


Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut www.venci.nl / @online.zelfhulp