google-site-verification=ToGynekbZeFcvJgkGAIKp-QbiqNjElvwnORlS2MGzJg

8 strategieën om je motivatie te vergroten

Wat zorgt ervoor dat je probeert je doelen te bereiken en waarom doe je wat je doet?

De antwoorden op deze en vele andere vragen kunnen je helpen begrijpen wat jou motiveert. Maar in veel gevallen hebben we daar niet echt duidelijkheid over. Of we hebben een doel, maar niet de moed om dat doel na te streven.

** ONDERAAN DE PAGINA: AANBEVOLEN CURSUSSEN/BOEKEN OVER MINDSET & MOTIVATIE VERGROTEN **



Wat is motivatie eigenlijk?

We zouden het kunnen definiëren als die kracht die een persoon drijft om zijn doelen te bereiken of te blijven behalen. Deze motivatie is wat ons in staat zal stellen de problemen, uitdagingen en tegenslagen die tussen ons en ons doel staan ​​het hoofd te bieden.


Maar we zijn niet altijd even gemotiveerd voor verschillende doelen of op verschillende tijdstippen, dus vanwege deze variabiliteit in onze motivatie zal ik je enkele stappen voorschotelen om te proberen deze te sturen en te vergroten.




1. Positief (maar realistisch) denken

Motivatie hangt voornamelijk af van je gedachten. Op basis van de verwachtingen die je hebt, kun je vooruitgaan. Als je denkt dat je iets kunt bereiken, zal je motivatie toenemen. Aan de andere kant zal je motivatie afnemen als je denkt dat je doelen onbereikbaar zijn.


Er zijn mensen die tegenslag het als een groot probleem zien, en anderen als een uitdaging, dat wil zeggen dat je, afhankelijk van hoe je gebeurtenissen interpreteert, jezelf kunt motiveren of demotiveren.

Daarom is het erg belangrijk om positief te blijven denken, maar wees voorzichtig, we hoeven geen onwerkelijke fantasieën te creëren. Sprookjes bestaan helaas niet. Je kunt niet alles met je gedachten bereiken! Maar als je denkt dat je het kunt bereiken en je werkt er hard aan, dan is het gemakkelijker om het te realiseren.


Conclusie: besteed aandacht aan positieve gedachten en probeer negatieve gedachten af ​​te weren, maar zonder valse illusies te creëren.




2. Passende doelen stellen

Als we aan doelen denken, denken we bijna altijd aan de eindbestemming van wat we willen bereiken en stoppen we zelden met nadenken over de weg. Om gemotiveerd te blijven, moeten we doelen goed stellen, in grote lijnen moeten ze aan de volgende kenmerken voldoen:

  • Realistisch maar uitdagend

  • Concreet en meetbaar

  • In te delen op lange, middellange en korte termijnen


Conclusie: organiseer je doelen goed!





3. Voortgangsregistratie

Vaak beginnen we erg gemotiveerd om onze doelen te bereiken, maar naarmate de tijd verstrijkt, zal die motivatie geleidelijk afnemen en verdwijnen als we er niet aan werken. Normaal gesproken zijn onze doelstellingen op middellange en lange termijn, en daarom beoordelen we de dagelijkse vooruitgang niet.


Daarom zal het dagelijks bijhouden van de kortetermijnprestaties die we behalen ons helpen onze vooruitgang te realiseren en nog meer motivatie te genereren!


We kunnen ook de moeilijkheden of problemen die we zijn tegengekomen toevoegen om ons te helpen nadenken en ons voor te bereiden, zodat ze niet worden herhaald of om onze strategie te herstructureren om de doelstellingen te bereiken.


Conclusie: let op hoe goed u het doet




4. Kleine beloningen

Intrinsieke motivatie (dat wat van binnenuit komt) is prima, maar het kan geen kwaad om onszelf extra motivatie te geven met een extrinsieke beloning (die van buitenaf komen).


Deze beloning moet van tevoren worden bedacht voor het bereiken van een specifiek doel, niet voor een eenvoudig "ik verdien het", want als dat niet het geval is, verliest deze beloning zijn kracht.


Kortom: geef jezelf een schouderklopje voor hoe goed je het doet.




5. Visualiseer je succes

Een veel gebruikte techniek is visualisatie. Het bestaat in feite uit het proberen je voor te stellen dat je het doel bereikt hebt, probeer te voelen wat je zou voelen en te denken wat je zou denken.


Het is moeilijk voor je brein om onderscheid te maken tussen wat echt is en wat wordt voorgesteld. Daarom zal het reageren alsof het echt is. Als je weet hoe goed je je zou voelen als je je doelen zou bereiken, is de kans groter dat je eraan blijft werken. Visualiseer elke dag weer je succes. Zo houdt je de motivatie hoog!


Conclusie: maak je doel levendig, zie het voor je!




6. Houd rekening met teleurstelling

Als alles loopt zoals we wensen, is het makkelijk om door te gaan. Maar de echte uitdaging komt wanneer het mis gaat. Op die momenten komen al die negatieve gedachten in je hoofd. De gedachten die we hadden vermeden. Op een gegeven moment kunnen die gedachten je demotiveren. 'Het levert niets op,' en 'Het werkt niet, het is nutteloos.' bijvoorbeeld. Als we ons goed voorbereiden, kunnen we deze pessimistische gedachten snel overwinnen.


Conclusie: bereid je voor op negatieve momenten.




7. Vergeet niet om hulp te vragen

Als je hulp nodig hebt, vraag er dan gewoon om. Het kan van een professional zijn, zoals een psycholoog, coach, fysiotherapeut, voedingsdeskundige of iemand met ervaring in een vergelijkbaar doel als het die van jou. Of vraag iemand die je dierbaar is, iemand die het beste met je voorheeft.


Aan de andere kant, wees voorzichtig wie je om advies vraagt, aangezien veel "coaches", adviseurs, adviseurs, gidsen, goeroes ... misschien niet zo "nuttig" voor je zijn als dat ze zich neerzetten.


Conclusie: het is oké om hulp te vragen, maar wees wel voorzichtig.




8. Doe wat je leuk vindt!

Als je dingen kan doen waar je elke dag weer gepassioneerd over bent, zal je in staat zijn om beter te presteren en zal het je ook nog eens minder moeite kosten. En het maakt ook nog eens gelukkiger. Precies om die redenen moeten we proberen onze passies in onze doelen te integreren.


Conclusie: geniet van wat je leuk vindt en zoek naar positieve bezigheden.




Aanbevolen online trainingen/boeken over motivatie:

  • De Cursus De Juiste Mindset Is met zorg ontwikkeld om mensen echt verder te helpen. Leer in een paar eenvoudige stappen inzicht te krijgen in jouw wensen om zo jouw ideale leven te leiden!

  • Het Boek De Kracht van Motivatie Maak kennis met het Systeem voor Individuele Motivatie Analyse (SIMA®). De basisgedachte is dat ieder mens over een uniek Motivatiepatroon beschikt. Heel interessant!

Vragen/Opmerking/1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!



Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut

www.venci.nl



Jouw verhaal ook op de website of heb je andere vragen?

Neem Gerust Contact Op!

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl