Kerstmis nadert: worden we gedwongen gelukkig te zijn?

Tips om op een emotioneel gezonde manier kerst te beleven, zonder toe te geven aan sociale druk.

Het lijkt ieder jaar eerder te verschijnen.. de kerstverlichting, de parfum reclames, het speelgoed, en mensen die súper blij zijn. Maar... Zijn we echt verplicht om met deze trend mee te gaan als we ons diep van binnen niet goed voelen? Het antwoord is nee!

Het is overigens ook niet de bedoeling om De Grinch te worden, dat personage dat Kerstmis met heel zijn ziel haatte. Toch hebben we wel het recht om onze eigen keuzes te maken en daarin gehoord te worden. Er zijn veel redenen te bedenken waarom je jezelf niet goed voelt tijdens de Kerst. De afwezigheid van een dierbare, bijvoorbeeld. Of omdat je moet werken, ver van huis woont of omdat je simpelweg niet mee wilt doen aan een bepaalde traditie. Dit is op zich geen ernstig probleem, maar in combinatie met de sociale druk kan het ons behoorlijk somber maken.



Tips voor een emotioneel gezonde kerst

Het is duidelijk dat het simpele feit dat Kerstmis bestaat niet betekent dat we deze dagen moeten beleven met een gevoel van geluk. Het enige feit dat er is, is dat er tijdens deze dagen veel traditionele en culturele elementen zijn met een sterke emotionele lading: familiediners, proosten op degenen die er niet zijn, cadeaus...



1. Voel je niet verplicht om deel te nemen aan de evenementen

Als er dingen zijn die je helemaal niet wilt, maar er is een bepaalde sociale druk die je ertoe aanzet om het te doen, annuleer dan de effecten van die sociale druk door op een assertieve manier met anderen te communiceren. Zeg waarom je niet met bepaalde dingen mee wilt doen. Als je het doet op een manier die je standpunt duidelijk maakt, zullen ze het vast begrijpen. De mate waarin jij je “onafhankelijk” maakt van deze tradities, hangt af van je eigen communicatieve vaardigheden.

2. Doe jezelf een geschenk

Het kan nooit kwaad om van de kerstdagen te profiteren. Je kunt een cadeautje voor jezelf kopen. Er zijn nu eenmaal veel dingen in de uitverkoop. Zie het als een manier om je ideeën over Kerstmis te veranderen. In plaats van in te gaan op de irrationele 'geef goede en dure cadeau's aan dierbare tijdens Kerstmis,' investeer je in de herinnering dat jou welzijn en jou zelfrespect ook meetellen!


Zolang je niet in een spiraal van consumentisme terechtkomt en je aandacht gefocust houdt op het doel om jezelf te verwennen, komt het vast goed. Hoe persoonlijker en zinvoller een zelfgeschenk voor jou is, hoe gemakkelijker het zal zijn om de koop-obsessie te overwinnen.

3. Deel de tijd in zoals jij wilt

Een andere handige tip om Kerstmis eigen te maken en te voorkomen dat het je domineert, is door je eigen evenementenkalender te maken en je dierbaren aan te moedigen eraan deel te nemen. Als je bijvoorbeeld geen zin hebt om tijdens Kerstmis samen te zijn, stel dan een diner voor in de weken daarvoor of daarna. Zie het als een soort initiatief.

4. Heb een leuke herinnering voor degenen die ontbreken

Maak van de gelegenheid gebruik om geliefden te herinneren die er niet meer zijn, want je zult waarschijnlijk Kerst herinneringen met hen hebben. Als je jezelf hierdoor slecht gaat voelen, probeer jezelf dan te dwingen de mooie momenten te koesteren! Zie de pijn als de liefde die je voor hen hebt.



5. Wees niet chagrijnig

Als je te veel energie verspilt aan het uiten van je Kerstmis frustratie, zal het alleen maar belangrijker worden in je leven, hoewel niet op de manier die je zou willen. Elke klacht zal de ergernissen of je afkeer voeden. Het wordt dus alleen maar erger.



6. Vergeet niet dat Oud & Nieuw om de hoek ligt

Als we de focus verleggen, zullen we zien dat Kerstmis slechts een paar dagen van het jaar gevierd wordt. Daarna gaan we al snel een nieuw jaar in. Maak leuke plannen voor 31 december, zie die dag als gelegenheid om nieuwe plannen te maken voor het nieuwe jaar. Blijf je bewust van het feit dat Kerstmis voorbij vliegt en dat je nergens aan mee hoeft te doen. Aan het einde van de rit is het belangrijkste dat we trouw aan onszelf zijn geweest! Aan de andere kant kun je de kortheid van Kerstmis en zijn symbolische aard niet uit het oog verliezen. Sociale Psychologie, het boek van Roos Vonk is een aanrader voor iedereen die meer te weten wil komen over de sociale psychologie. Uniek aan dit boek is dat het is geschreven door gerenommeerde experts uit Nederland en Vlaanderen. Het is prettig leesbaar, concreet en toegankelijk en het bevat een overzicht van de laatste wetenschappelijke inzichten. Een mooi cadeautje voor de Kerst, misschien? ;)



Vragen/Opmerking/1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!

Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut www.venci.nl


Tamara van de Laar
Coach & Relatietherapeut

info@venci.nl  |  www.venci.nl  |  @online.zelfhulp

Contactformulier

  • Facebook
  • Black LinkedIn Icon
  • Instagram
  • Youtube Zelfhulp

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl