De oorzaken van woede + 6 super tips om woede-aanvallen te beheersen

Woede-uitbarstingen, er zijn veel redenen waarom je ze moet voorkomen! Leer daarom begrijpen hoe ze ontstaan ​​en hoe je woedeaanvallen kunt beheersen!

In mijn praktijk krijg ik er veel mee te maken; verdriet, vreugde, woede, walging en vele andere emoties en gevoelens. Omdat woede destructief kan zijn voor jezelf en voor je omgeving, deel ik in dit artikel enkele tips om te leren omgaan met woede.


Woede is een emotie die net zo noodzakelijk is als elke andere, maar soms, wanneer het oncontroleerbaar en te vaak voorkomt, is het nodig om hulp te zoeken en na te denken over de gevolgen van jezelf en in je naaste omgeving.




Onderaan deze pagina:

aanbevolen boeken/e-cursussen over woede en boosheid




Wat zijn uitbarstingen van woede?

Dit zijn periodes van woede waarin iemand plotseling en gewelddadig reageert op iets dat hem van streek heeft gemaakt, zoals onrecht, een persoonlijk vergrijp of een situatie waarin hij zich ongemakkelijk voelt. Het verschil dat optreedt met normale en adaptieve woede is het feit dat de persoon de controle over zichzelf kan verliezen, voorwerpen kan gooien, schreeuwen en anderen pijn kan doen. Het is duidelijk ongewenst gedrag!


Mensen die vaak woede uitbarstingen hebben, ervaren achteraf meestal diepe spijt. Het kan niet echter niet meer terug gedraaid worden, want de schade is al aangericht.



De oorzaken van woede uitvallen

De oorzaken die een aanval van woede kunnen veroorzaken, zijn zeer divers. Een aantal situaties die deze uitbarstingen kunnen veroorzaken:

  • Iemand zijn geduld is op

  • Iemand is uitgeput

  • Langdurige stress

  • Overbescherming en controle van anderen

  • Schok; zoals je partner met een ander betrappen

  • Verschillende aandoeningen zoals depressie

  • Middelenmisbruik



Tips; omgaan met woede/boosheid

Gelukkig zijn er enkele handige technieken om woede aanvallen op afstand te houden en hun schadelijke effecten op je leven, relaties en gezondheid te voorkomen!



1. Leer jezelf emotioneel uit te drukken

Een sleutel om te voorkomen dat woede jou in je greep krijgt, is proberen te benoemen wat er met je gebeurt. Misschien heb je een situatie meegemaakt die vervelend was en heb je niet gezegd hoe je je daar bij voelde. Het is belangrijk om te praten met de mensen die bij die nare situatie betrokken waren want als je jezelf uitdrukt, kun je het probleem veel beter begrijpen. Het dwingt je om erover na te denken en de kans is groot dat je empathie en begrip terug ontvangt voor de gevoelens die je bespreekt.


Als je blijft praten over wat jou dwarszit, wordt een potentiële aanval van woede zelfreflectie. Je zult beter begrijpen wat er door je heengaat en hierdoor ontwikkel je een betere zelfkennis. Uiteindelijk zul je de woede aanvallen kunnen voorkomen. Als je het moeilijk vindt om met je naasten te praten, zoek dan een vertrouwenspersoon waar jij je hart kan luchten en alles op een rijtje kunt zetten. Hulp nodig? kijk dan eens op mijn website www.venci.nl Ik help je graag!





🔶 Volg @online.zelfhulp op Instagram voor dagelijkse tips, quotes & zelfhulp!




2. Wees empathisch

Het ligt misschien voor de hand, maar in de praktijk wordt er maar weinig gebruik van gemaakt. Empathisch zijn betekent jezelf in de schoenen van de ander verplaatsen en proberen te begrijpen waarom ze iets hebben gezegd dat ons dwarszit.

Het kan zijn dat de persoon een slechte tijd heeft, en het was nodig om iets pijnlijks te zeggen om een ​​deel van hun emotionele lading los te laten. Je kunt proberen te begrijpen wat er gebeurt. Zodra je het snapt, zakt jouw woede weg en kun je zelfs van deze negatieve emotie iets goeds maken zoals vragen hoe de ander zich voelt/hulp nodig heeft.



3. Er is geen strijd

Of het nu je partner, vriend familielid of baas is, het feit dat zij ander denken en voelen betekent niet dat zij je aanvallen. Iedereen is anders en we zijn het zelden met elkaar eens. Er zijn evenveel meningen als er mensen in de wereld. Probeer daarom geen oorlog te maken van meningsverschillen of misverstanden. Het kan juist heel interessant zijn om anderen aan te horen, het verbreed namelijk je visie op de wereld om je heen!




4. Verbeter actief luisteren

Veel conflicten zijn het gevolg van van het feit dat mensen niet goed met elkaar communiceren of naar elkaar luisteren. Op die manier ontstaan er soms vreselijke misverstanden. De kans is groot dat jij je eigen perceptie maakt, zeker als je je al gefrustreerd voelt! Bedenk je eens hoe vervelend het is als je tegen iemand praat en jouw woorden het ene oor in en het andere oor uit lijken te gaan. Je voelt je wellicht gekleineerd en niet serieus genomen. Andersom is dat dus ook. Probeer het juiste voorbeeld te zijn door goed naar de ander te luisteren en te begrijpen wat hij/zij wil probeert te zeggen.



5. Wees je bewust van de gevolgen

Het is erg belangrijk om te weten hoe de escalatie van spanning zich bij jou ontwikkelt. Als je inzoomt op je gevoelens voorafgaand aan je woede aanval, zul je beter in staat zijn om even afstand te nemen van datgene wat jou boos maakt.

Het lijkt misschien een no-brainer, maar onthouden wat er is gebeurd tijdens de vorige woedeaanval kan een nuttige techniek zijn om de huidige aanstaande aanval te stoppen!




Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Schrijf je dan in op deze pagina




6. Houd verslavingen op afstand

Een ander element dat ons kwetsbaarder maakt voor woedeaanvallen, zijn verslavingen. Alles wat jou afleidt, is een obstakel voor je welzijn. Het is daarom van belang om het ontstaan van verslavingen te voorkomen. Als je gefrustreerd of verdrietig bent of kampt met andere negatieve emoties loop je eerder in een web van verslavingen dan wanneer je je oké voelt. Werk dus iedere dag aan jezelf!


Vergeet ten slotte niet dat als je er zelf niet uitkomt, je altijd hulp kunt zoeken bij een coach, therapeut of psycholoog. Zij kunnen je verder helpen. Ben jij opzoek naar een hulpverlener? Kijk dan eens op www.venci.nl.




Aanbevolen online cursussen/boeken over woede en boosheid


Zorgen voor Jezelf - Over de Rooie Geeft een beschrijving woede. Is het van alle tijden? Hoe denkt de psychologie erover? En wat gebeurt er nu eigenlijk met je als je woedend bent? Daarnaast geeft het boek adviezen over hoe je jezelf beter onder controle kunt houden.



Constructief omgaan met irritatie en boosheid In dit boek vind je praktische voorbeelden en oefeningen om met begrip en empathie te leren communiceren met jezelf en anderen.






Vragen of 1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!


Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut

www.venci.nl - @online.zelfhulp


Tamara van de Laar
Coach & Relatietherapeut

info@venci.nl  |  www.venci.nl  |  @online.zelfhulp

Contactformulier

  • Facebook
  • Black LinkedIn Icon
  • Instagram
  • Youtube Zelfhulp

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl