Hoe voel je je psychisch goed? 10 tips

Wie wil zich niet fysiek beter voelen, onze carrière verbeteren of simpelweg een beter mens worden?

Maar.. hoe vaak denken we eigenlijk na over ons geluksniveau? Behalve dat we ons op sommige momenten en in bepaalde situaties niet gelukkig voelen.. In psychologisch welzijn vinden we de nodige kracht om onszelf te vervullen en te verbeteren in de rest van de aspecten van ons leven. Daarom zal ik je in dit artikel een aantal tips geven om je psychisch goed te voelen.



Wat is psychologisch welzijn?

Het concept van psychologisch welzijn, evenals dat van geluk, zijn zeer moeilijke begrippen om op een beknopte manier te definiëren of te bepalen. De motieven of oorzaken die deze voldoening genereren, zijn natuurlijk verschillend bij iedereen en zijn beperkt tot de individuele overtuigingen die elk individu heeft met betrekking tot wat hijzelf verstaat onder psychologisch welzijn of geluk.


Hoewel iedereen anders denkt over geluk, zijn er een aantal gemeenschappelijke punten die ons geluksniveau vergroten. Deze punten zijn ontwikkeld door Carol Ryff, en bestaan ​​uit de volgende aspecten:


  • Zelfacceptatie

  • Positieve relaties

  • Heb een doel in het leven

  • Persoonlijke groei

  • Autonomie

  • De omgeving


Zoals je ziet, kunnen we al deze punten zelf verbeteren! Het bereiken van psychisch welzijn ligt dus binnen handbereik. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het gemakkelijk is. De kans bestaat namelijk dat er externe gebeurtenissen of factoren optreden die dit welzijn verstoren en waarover we geen controle hebben. Wat we wel kunnen dus is bepalen hoe we ermee om moeten gaan. En dat zal, uiteindelijk, het verschil maken als het gaat om het al dan niet behouden van ons psychisch welzijn.




10 tips om goed in je vel te zitten

Zoals ik aan het begin van dit artikel al zei, zijn we als enige verantwoordelijk voor het beheer van ons geluk en ons mentale welzijn, waardoor we in staat zijn om onze psychische toestand te verbeteren.



1. Leer je gedachten en emoties te beheersen

Dit is de basis voor iedereen, ongeacht je karakter of persoonlijkheid.

Gewoonlijk gaan onze gedachten gepaard met emoties die ze in positieve of negatieve ervaringen veranderen. Als we leren onze gedachten en emoties effectief te beheersen en te beheren, zullen we ons psychisch welzijn verbeteren. We kunnen bijvoorbeeld meditatie of mindfulness-oefeningen doen, die bewezen hebben effectief te zijn bij het verkrijgen van controle over onze gedachten en emotioneel welzijn.



2. Neem de tijd om dankbaar te zijn

Meestal hebben we onbewust de neiging om ons te focussen op de problemen en negatieve situaties die we gedurende de dag ervaren. Daarom kan het bijzonder nuttig zijn om elke dag een paar minuten te besteden aan het nadenken over de dingen die ons gedurende de dag zijn overkomen en waarvoor we dankbaar kunnen zijn.


Hoewel dit in het begin misschien moeilijk is, zal het met oefenen steeds makkelijker worden om kleine dagelijkse irritaties en problemen het hoofd te bieden. Hierdoor zullen we ons gelukkiger en tevredener voelen.



3. Breng je leven op orde

De stress die we dagelijks ervaren, is een van de grote vijanden van psychisch welzijn, aangezien het geleidelijk ons ​​gevoel van geluk en rust vermindert en de neiging heeft toe te nemen als we niets doen om het te verhelpen.


Om stress te verminderen is het handig om de controle over je leven terug te nemen. Wat kun je doen om je minder gestresst te voelen? Maak eens een lijstje en ga daar vervolgens mee aan te slag. Let ook op je houding. Gespannen kaken? Hoge ademhaling of heb je een gespannen nek en schouders? Leer dan je lichaam te ontspannen. Dit zal je direct meer rust geven!



4. Slaap lekker

Slaaproutines hebben een directe invloed op onze stemming, dus slechte slaapgewoonten zullen een negatieve invloed hebben op ons psychisch welzijn. Tips: Slaap niet te kort, maar ook niet te lang! Slaap in het donker en zet het geluid van je telefoon uit.



5. Voeding en lichaamsbeweging..

Als we ons gezond en fit voelen, zijn we gelukkiger. Hiervoor is het essentieel om een ​​ dieet te volgen dat ons van allerlei voedingsstoffen voorziet, en om regelmatig te bewegen, wat ons zal helpen ons lichaam in vorm te houden en emotioneel evenwicht te vergemakkelijken. Probeer het maar eens: 1 week lang alleen maar gezond te eten en meer te bewegen. Ik durft erop te wedden dat je je aan het einde van die week een stuk beter voelt!



6. Ga in gesprek met andere mensen

Mensen zijn sociale dieren, dus dicht bij andere mensen blijven heeft vaak een positief effect op onze stemming. Een moment van onze dag besteden aan het starten van een gesprek met iemand die we kennen en zo onze sociale relaties versterken, zal voor een zeer aangenaam gevoel van welzijn en voldoening zorgen.



7. De eentonigheid doorbreken

Hoewel een zekere mate van routine en eentonigheid ons een gevoel van veiligheid en controle geven, is teveel hiervan meestal niet zo prettig en kunnen gevoelens van verveling, frustratie of verdriet verschijnen.


Om dit te compenseren, kunnen we kleine veranderingen in onze dagelijkse routine plannen die stimulerend werken, zoals een nieuw recept koken, een wandeling maken of iets nieuws leren.



8. Doe iets voor iemand anders

In de psychologie is het algemeen bekend dat het helpen van anderen een positief effect heeft op ons eigen psychische welzijn. Iets doen voor iemand verhoogt ons niveau van geluk en voldoening, en geeft een gevoel van bruikbaarheid en competentie en het vermindert stress! Waar wacht je nog op?!



9. Ben creatief!

Je hoeft geen artistiek wonderkind te zijn om te profiteren van de positieve effecten die creatieve bezigheden hebben op je humeur. Kunst, in welke vorm dan ook, verhoogt ons dopaminegehalte en stimuleert bepaalde delen van onze frontale cortex die positieve en aangename sensaties veroorzaken.



10. Sta in contact met de natuur

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het verband tussen ons emotioneel welzijn en de natuur. De verbinding met de natuur heeft een positieve invloed op onze gemoedstoestand. Bovendien helpt het simpele feit dat we worden blootgesteld aan zonlicht ons om de vitamine D-spiegel te verhogen, wat rechtstreeks verband houdt met het verminderen van negatieve emoties zoals verdriet. Tip: Neem planten in huis. Het zal je goed doen!




Aanbevolen online trainingen/boeken n.a.v. dit artikel

  • Cursus - Nooit Meer Zorgen en Stress In deze online training leer je weer ontspannen en positief te leven. Ontdek meer vertrouwen, meer optimisme en meer plezier!

  • Cursus - Genieten van het Leven Deze Online Training  "Geluk - Genieten van het leven" geeft je praktische oefeningen en waardevolle inzichten om je direct goed te voelen. Waardeer je leven, voel je fantastisch en kies voor Geluk. Gemakkelijk en praktisch, snel en effectief.

  • Cursus - Leven in het Nu Deze online Cursus geeft je praktische inzichten en oefeningen om minder te denken, meer te ontspannen en bewuster te genieten van elk moment. Volg de 13 lessen en de 10 uitgebreide audio oefeningen, stap volledig uit je hoofd.

  • Boek - Logica van Geluk Doel van de auteur: 10 miljoen mensen gelukkig maken met dit boek.


Vragen/Opmerking/1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!


Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut

www.venci.nl

Jouw verhaal ook op de website of heb je andere vragen?

Neem Gerust Contact Op!

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl