8 waardevolle tips om stress te verminderen

Stress treft veel mensen en dat is niet gek! Daarom deel ik in dit artikel enkele tips om met stress om te gaan en stress het hoofd te bieden.

Stress treft veel mensen, en dat is niet gek als we kijken naar de levensstijl van de westerse wereld. Als je nu een tijd doormaakt waarin je je gestrest voelt, merkt je dat het je dagelijkse leven in meer of mindere mate beïnvloed. In dit artikel geef ik je enkele tips om stress te verminderen.



10 tips om stress te verminderen &.. aanbevolen cursussen en boeken om met stress om te gaan!



1. Beheer je tijd effectief

Slecht tijdmanagement is een van de meest voorkomende oorzaken van stress. Overal te laat komen, een overvolle e-mailbox hebben, op het laatste moment studeren voor examens, veel taken op je nemen en geen enkele voltooien... en ga zo maar door. Dit zijn allemaal situaties die angst en een gebrek aan controle veroorzaken.

Daarom is een juiste tijdindeling de beste manier om stress te voorkomen. Als je wilt leren om je tijd efficiënt te beheren, kijk dan onderaan deze pagina naar de aanbevolen cursussen/boeken om stress te verminderen.



2. Wees geen perfectionist

Perfectionisme is de overtuiging dat perfectie moet worden bereikt in alles wat wordt gedaan. Dit lijkt misschien positief, maar het kan tot negatieve gevolgen leiden, zoals meer spanning en teleurstelling. Daarnaast geniet je ook minder van je prestaties.



3. Oefen yoga

Yoga is een eeuwenoude fysieke en mentale oefening die zich over de hele wereld heeft uitgebreid vanwege de voordelen voor zowel het lichaam als de geest. Het wordt steeds populairder omdat het een discipline is die welzijn en innerlijke rust nastreeft en een levensstijl impliceert die zich inzet voor gezonde gewoonten. Veel onderzoeken bevestigen dat yoga de niveaus van cortisol vermindert, een hormoon dat vrijkomt als reactie op stress. Teveel cortisol op momenten dat we het niet nodig hebben, zorgt voor een negatief spiraal.



4. Wees positief

Het klinkt misschien cliché, maar het is waar! Hoe je denkt, heeft effect op je stressniveau. Als je negatief over jezelf of over een bepaalde situatie denkt, reageert je lichaam met spanning. Door controle terug te krijgen en een positieve houding ten opzichte van stress aan te nemen, kun je door de moeilijkste situaties heen komen. Probeer daarom stressvolle situaties vanuit een positiever perspectief te zien. Een moeilijke situatie kan bijvoorbeeld worden gezien als een leermogelijkheid.



5. Eet en drink op een gezonde manier / Beweeg

Enerzijds zorgt stress ervoor dat we onze gezonde gewoonten veranderen, dus in situaties waarin we gestrest zijn, moeten we proberen een levensstijl te leiden die niet schadelijk is. Aan de andere kant zorgt een ongezonde levensstijl ervoor dat we minder weerstand hebben tegen stress.

Enkele snelle tips:

  • Ontbijt goed

  • Eet veel groenten en fruit

  • Vermijd suikerhoudende dranken

  • Drink thee in plaats van koffie

  • Drink niet teveel alcohol/Stop met roken

  • Eet geen bewerkt voedsel

  • Beweeg!



6. Gebruik humor en lach

De voordelen van humor en lachen zijn zowel fysiek als mentaal goed voor ons. Daarom wordt lachtherapie gebruikt om stressvolle situaties te beheersen en om fysieke en emotionele spanningen te verlichten. Lachen stimuleert de productie van geluksstofjes, zoals serotonine, en verlaagt ook de hoeveelheid cortisol, het stressgerelateerde hormoon.



7. Benut de kracht van muziek

Muziek kan een diepgaand positief effect hebben op zowel de emoties als het lichaam. Als muziek met een laag tempo iemand alerter kan maken, kan muziek met een langzamer tempo de geest en spieren ontspannen en de spanning van de dag helpen loslaten.

Daarom ontspant muziek en is het effectief voor stressmanagement. Bovendien helpt het bespelen van een instrument ook om stress te verminderen en spanning te verlichten.



8. Slaap beter

Iedereen weet dat stress slaapproblemen kan veroorzaken. Maar helaas kan slaapgebrek ook tot stress leiden. Voldoende slaap is noodzakelijk, zodat lichaam en geest uitgerust zijn. Daarnaast verhoogt een vermoeid gevoel de stress, omdat het ons niet in staat stelt helder te denken en de stressvolle situatie kan verergeren en onze stemming kan beïnvloeden.




Aanbevolen boeken/online trainingen n.a.v. dit artikel:


  • Boek - Fokking Druk Dit fantastische boek legt uit waarom we onszelf tegenwoordig vaak over de kop werken en wat je eraan kunt doen om dat te voorkomen. Op een praktische manier vertelt hij hoe je stress het hoofd kunt bieden en meer rust kunt creëren in je leven.

  • Boek - Eenvoudiger Leven Een goudeerlijk, openhartig en optimistisch verhaal over tien gelukzones in jezelf. Wat je zoekt, zul je vinden.

  • Cursus - Nooit meer Zorgen of Stress Leer je weer ontspannen en positief te leven. Ontdek meer vertrouwen, meer optimisme en meer plezier.

  • Cursus - Genieten van het Leven Praktische oefeningen en waardevolle inzichten om je direct goed te voelen



Vragen/Opmerking/1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!


Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut

www.venci.nl

Jouw verhaal ook op de website of heb je andere vragen?

Neem Gerust Contact Op!

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl