5 tips om zelfverzekerd met iedereen te praten

Enkele tips om niet in alle gesprekken een onderdanige rol te behouden.

Een eenvoudig gesprek is complexer dan het op het eerste gezicht lijkt.

Enerzijds moet je rekening houden met wat er gezegd wordt, aangezien het niet altijd gemakkelijk is om gedachten in woorden te vertalen, en anderzijds moet je letten op hoe de ander reageert, wat hij zegt en welke ideeën en boodschappen hij probeert over te brengen. Dit alles gebeurt tegelijkertijd, in realtime, en wordt gecombineerd met non-verbale taal, die ervoor zorgt dat onze woorden een totaal andere betekenis krijgen, afhankelijk van de context. Hierdoor voelen sommige mensen zich onzeker en gaan ze aan zichzelf twijfelen. Daarom deel ik vandaag enkele tips om zelfverzekerder te spreken.



Onderaan deze pagina: aanbevolen cursussen & boeken

om meer zelfverzekerd te worden!



Allereerst moet je rekening houden met het feit dat een communicatieve stijl die meer zekerheid uitstraalt een behoorlijke taak is die veel psychologische functies met zich meebrengt. Er bestaat helaas geen magische oplossing die van de ene op de andere dag zorgt voor een charismatische houding en het hebben van veel zelfvertrouwen.

Maar met een beetje oefening en doorzettingsvermogen is het mogelijk om verandering te realiseren in de manier waarop we ons uitdrukken en hoe anderen op ons reageren.



1. Train oogcontact

Het simpele feit dat we oogcontact vermijden, maakt ons vatbaar voor een onderdanige rol. De ander kan zo gemakkelijker de touwtjes in handen nemen. Concentreer je daarom in het begin op het hebben van oogcontact. Train jezelf niet af te dwalen met je blik.

De truc is echter niet om obsessief in de ogen van de ander te staren, maar gewoon aandacht te schenken aan de momenten waarop deze "verbroken verbinding" optreedt, om ze te corrigeren of in ieder geval te beheersen.



2. Projecteer je stem

Het is het beste om deze oefening alleen uit te voeren, zodat het later, als je gesprekken gaat voeren, alleen nodig is om de toon te zetten. Je hebt namelijk al veel geoefend en de bewegingen van de mond- en nekspieren eigen gemaakt.


Wat moet je doen? Een solo-repetitie combineren met ingebeelde visualisatie. Sluit je ogen, stel je een echt gesprek voor en moduleer je stem totdat deze een kwaliteit krijgt die assertiviteit en zelfvertrouwen uitdrukt. Hoe levendiger de scène, hoe beter!



3. Verbeter je articulatie

Sommige mensen zijn onzeker omdat ze kleine spraak-foutjes maken. Het is daarom de moeite waard om te oefenen. Wat kun je hier aan doen?


  • Warm je mondspieren op

  • Onthoud de woorden die niet lekker vloeien. Schijf ze op

  • Herhaal deze woorden nu zo vaak mogelijk totdat je ze goed uitspreekt

  • Combineer de moeilijke woorden nu in verschillende zinnen


Houd er trouwens rekening mee dat iedereen relatief vaak fouten maakt als het om praten gaat. Raak daarom niet geobsedeerd; in feite hebben de meeste mensen de neiging om er geen aandacht aan te schenken en automatisch de leegte 'in te vullen'.



4. Neem afstand van de situatie

We hebben allemaal het vermogen afstand te nemen van de ervaringen die we in het hier en nu beleven. Dus als je merkt dat je in een gesprek een aanzienlijke mate van onzekerheid uit, probeer dan afstand te nemen. Ga er vanuit dat anderen een zeer beperkte en onvolmaakte perceptie van je hebben en onthoudt ook dat fouten maken menselijk is. Het is niet zo dat je gesprekspartner perfect is, ook al lijkt het misschien wél zo. Probeer ook je focus op de ander te leggen. Hoe komt hij/zij op jou over?



5. Werk aan je eigenwaarde

Als je niet alleen de oppervlakte aan wilt pakken, zoek dan naar de kern van je onzekerheid. Werk aan je zelfrespect. Hiervoor zijn verschillende methoden (zie de aanbevolen cursussen en boeken onderaan deze pagina.) Mocht je er nu echt niet uitkomen, schakel dan een hulpverlener in. Dit kan een coach of een psycholoog zijn.




Aanbevolen boeken/online trainingen n.a.v. dit artikel:


  • Boek - Basisprincipes van communicatie Slechte communicatie is volkomen onnodig, want iedereen kan goed leren communiceren. De auteurs laten je zien wat er fout kan gaan en hoe je deze fouten herkent; ook leggen zij uit hoe je deze fouten kunt voorkomen.

  • Boek - Gezond Zelfvertrouwen Door het lezen van dit boek zul je beter begrijpen waar je gebrek aan zelfvertrouwen vandaan komt, ontdekken hoe dat gebrek een vicieuze cirkel creëert, die verhindert dat je natuurlijke zelfvertrouwen tot bloei komt en zo nog veel meer!

  • Boek - Hoe word ik assertiever? Een helder en toegankelijk boek die je de handvaten geeft assertiever te zijn en je staande te houden in gesprekken met anderen

Vragen/Opmerkingen/1 op 1 sessies? Neem gerust contact op!

Tekst: Tamara, Coach & Relatietherapeut

www.venci.nl

Jouw verhaal ook op de website of heb je andere vragen?

Neem Gerust Contact Op!

© 2020 by online psychologie & www.venci.nl